Енергия на бъдещето
Енергия на бъдещето – безконтактна EC-технология
Поради бързият икономически растеж и увеличаване на световното население, неимоверно нарастналата нужда от повече енергия ни поставя на сериозно изпитание. Само до 2030 година се очаква нуждата от енергия да нарастне с още 40%. Най-ефикасният и икономически изгоден начин за безопасно и природосъобразно набавяне на тази допълнителна енергия е: повишаване на енергийната ефективност. При условие, че над 45% от енергията се използва в секторите индустрията и търговия, очевидно това са областите, в който трябва да се търси повишаване на енергоспестяването. Отоплителната и вентилационна индустрии са фокус от няколко години насам и отговорът на лидерите в съответните сегменти е вече налице – безконтактна EC-технология.
Моторът е сърцето на всеки вентилатор и съответно главният консуматор на енергия в уреда. Стандартните вентилатори работят с обиковени AC-мотори. Този тип устройства работят на база на променливо електромагнитно поле в зависимост от честотата (обикновено 50Hz). За разлика от тях, при EC-моторите въртящото се поле възниква от електронно превключване в статора. На роторът са фиксирани постоянни магнити, които формират постоянно магнитно поле, така че промяната на напражението (честотата) не е важна. Поради това, при EC-системата няма контакт между статора и ротора (от където идва и името „безконтактна”) и именно това е причината да не се получават искри между тях, които да причинят различни проблеми в електропроводната мрежа (най-често при включване и изключване на уреда). Понеже между статорът и роторът няма контакт, EC-системата няма нужда от поддръжка (чистене и обработване на контактите). EC-моторите нямат и загуби на мощност, благодарение на използваните материали, поради което са по-икономични, по-мощни, по-издържливи и по-тихи. Същевременно, електронното превключване е много по-лесно за управляване.
Европейските производители Licon Heat и Helios Ventilatoren вече използват съвременната EC-технология за максимално повишаване на енерго спестяването в полза на потребителите.